Nedeľa | 15. December | 2024 |
Podiel slovenských potravín na pultoch obchodov už druhý rok mierne rastie, dostali sme sa späť na úroveň roka 2016.
Bratislava 12. júna 2019: Potravinárska komora Slovenska uskutočňuje už od roku 2011 prieskum podielu vystavenia slovenských potravín na pultoch obchodov. Podiel slovenských potravín kontinuálne klesal od roku 2011 z hodnoty 50 % na najnižšiu úroveň 37,2 % v roku 2017, avšak v roku 2019 už druhý rok po sebe mierne rastie a v tohtoročnom prieskume dosiahol úroveň 38,6 %.
Potravinárska komora Slovenska aj v roku 2019 uskutočnila prostredníctvom agentúry Go4insight, ktorá je preferovaným partnerom agentúry GfK v Slovenskej republike, prieskum vystavenia slovenských výrobkov v maloobchode. Prieskum uskutočňuje už od roku 2011, pričom kvôli relevantnosti dát používa stále rovnakú metodológiu. Aj v roku 2019 sa prieskum uskutočňoval osobným zberom dát prostredníctvom anketárov v 360 predajniach potravinových reťazcov v celej Slovenskej republike. Terénny zber údajov prebiehal v mesiaci marec a apríl 2019 v rovnakých predajniach ako v roku 2018.
Podľa výsledkov prieskumu dosiahol podiel vystavenia slovenských výrobkov v roku 2019 úroveň 38,6 %, čo je medziročne mierny nárast o 0,9 percentuálneho bodu v porovnaní s rokom 2018.
Dlhodobé merania od roku 2011 ukazujú, že podiel vystavenia slovenských potravín do roku 2017 permanentne klesal, až v roku 2018 sa tento pokles zastavil. Súčasný vývoj naznačuje pomalý nárast podielu slovenských výrobkov v predajniach. Ide o druhý rok mierneho rastu za sebou, pričom momentálne sa podiel vystavených výrobkov dostal späť na úroveň roka 2016.
„Som rád, že po šiestich rokoch, kedy sme sledovali trvalé znižovanie podielu vystavenia slovenských výrobkov, zaznamenávame už druhý rok mierny nárast. Musíme však zostať pri zemi, pretože celkový podiel najmä v porovnaní s okolitými krajinami stále zostáva veľmi nízky a nevyužívame dostatočne potenciál súčasného ekonomického rastu,“ uviedol Daniel Poturnay, prezident Potravinárskej komory Slovenska.
„Na to, aby podiel rástol výraznejším tempom, je potrebné prijať zo strany vlády nevyhnutné proaktívne opatrenia na podporu potravinárskeho priemyslu, najmä finančných nástrojov na technologickú obnovu a inovácie v potravinách. Súčasné vedenie Ministerstva pôdohospodárstva sa k tejto podpore stavia výrazne pozitívnejšie a sme v štádiu rokovania o konkrétnych opatreniach už na rok 2019, zatiaľ nám však nebol predstavený ich finančný rámec, ktorý závisí aj od stanoviska Ministerstva financií,“ dodáva Daniel Poturnay.
Ako vyzerá zastúpenie slovenských potravín v jednotlivých obchodných sieťach?
Jasným lídrom slovenských potravín sú už tradične reťazce COOP Jednota (58 %) a CBA (49 %), naopak jednoznačne najnižší podiel slovenských potravín je dlhodobo v reťazci Lidl (18 %). Vo všetkých sledovaných sieťach bol zaznamenaný nárast podielu vystavených slovenských výrobkov, s výnimkou CBA. Podiel vystavenia slovenských výrobkov rástol najvýraznejšie v diskontných predajniach a veľkoskladoch.
„Väčšina obchodných sietí zaznamenala relatívne pozitívne nárasty na úrovni 2 percentuálnych bodov alebo aj viac. Proti tomuto trendu však pôsobila zmena váhy jednotlivých obchodných reťazcov v celkovom prieskume. Spotrebitelia viac nakupovali v obchodoch s nižším zastúpením slovenských potravín, a preto za celý slovenský trh bol nameraný medziročný rast iba o 0,9 percentuálneho bodu,“ vysvetlil Daniel Poturnay.
Podiel domácich potravín na predajných pultoch vybraných obchodných reťazcov:
Rok 2019 Zmena oproti roku 2018
COOP Jednota 58 % + 2 p. b.
CBA 49 % - 1 p. b.
Billa 42 % + 2 p. b.
TESCO 42 % 0 p .b.
Kaufland 39 % + 2 p. b.
Metro 40 % + 4 p. b.
Lidl 18 % + 2 p. b.
Ako vyzerá zastúpenie slovenských potravín v jednotlivých kategóriách potravín?
Najvyšší podiel zastúpenia slovenských výrobkov na regáloch je v kategóriách mlieko (70 %), vody a minerálky (58 %), víno a pivo (51 %) a liehoviny a destiláty (49 %). Najmenej zastúpené slovenské výrobky sú v rámci kategórií cukrovinky nečokoládové (10 %), oleje a konzervované produkty (17 %) a cukrovinky čokoládové (18 %).
Zo 16 sledovaných kategórií bol v roku 2019 zaznamenaný nárast v 14 kategóriách, najvýraznejší v kategórií olejov (plus 7 p.b.) a spracovaných produktov (plus 5 p.b.). Pokles zaznamenali balené mäsové výrobky (mínus 3 p.b.) a nealko nápoje (mínus 4 p.b.).
„Výsledky podľa jednotlivých kategórií výrobkov ukazujú, že vyššie zastúpenie na pulte si držia výrobky s komoditným charakterom a tiež alkoholické nápoje, pri ktorých je značka výrobcu pre spotrebiteľa osobitným garantom chuťových vlastností potraviny. Naopak slovenské potraviny s vyšším stupňom spracovania a vyššou pridanou hodnotou majú na pultoch obchodov nižšie zastúpenie,“ komentoval Daniel Poturnay. „Je to logickým dôsledkom nastavenia Spoločnej poľnohospodárskej politiky a politiky slovenských vlád, ktoré sa zameriavali primárne na podporu prvovýrobcov a podpora spracovateľského priemyslu zostávala na okraji záujmu,“ dodáva Daniel Poturnay.
Podiel slovenských výrobkov na pultoch predajní SR podľa kategórií:
Rok 2019 Zmena oproti roku 2018
Mlieko 70 % + 3 p. b.
Vody a minerálne vody 58 % + 3 p. b.
Pivo 51 % + 1 p. b.
Víno 51 % + 3 p. b.
Liehoviny a destiláty 49 % 0 p .b.
Mliečne výrobky – ostatné 46 % 0 p .b.
Mäsové výrobky 44 % - 3 p. b.
Mliečne výrobky – prírodné syry 42 % 0 p .b.
Cestoviny 41 % + 3 p. b.
Spracované produkty 37 % + 5 p. b.
Trvanlivé pečivo 27 % + 1 p. b.
Nealkoholické nápoje 20 % - 4 p. b.
Cukrovinky čokoládové 19 % + 1 p. b.
Konzervované produkty 17 % + 4 p. b.
Oleje 17 % + 7 p. b.
Cukrovinky nečokoládové 10 % + 1 p. b.
Ako vyzerá zastúpenie slovenských potravín v jednotlivých samosprávnych krajoch?
Najvyšší podiel slovenských potravín na pultoch obchodov je v Nitrianskom, Banskobystrickom a Prešovskom kraji (42 %), najnižší podiel má Bratislavský kraj (34 %).
„Pri porovnaní výsledkov za jednotlivé samosprávne kraje je zaujímavý fakt, že kraje s relatívne nižšími príjmami obyvateľstva majú vyššie zastúpenie slovenských potravín, naopak negatívnym rekordérom v zastúpení slovenských potravín je Bratislavský kraj, ktorý má najvyššiu životnú úroveň a najvyššie príjmy obyvateľstva. Je preto zrejmé, že vyšší alebo nižší podiel slovenských výrobkov nesúvisí s cenou domácich alebo zahraničných potravín,“ uzavrel Daniel Poturnay.